کاربرد گوشی ایمنی

کاربرد گوشی ایمنی

برای فراهم نمودن امنیت خود در محیط کار، مخصوصاً شغل های پر سر و صدا، علاوه بر دستکش کار، کلاه ایمنی و عینک ایمنی، تهیه ­ی یک گوشی ایمنی داخل گوش هم الزامی است. آلودگی صوتی که عضوی جدایی ناپذیر از کارهای صنعتی و کارگاه ها به شمار می روند، در دراز مدت می تواند به گوش های شما آسیبی جدی وارد کند. با استفاده از تجهیزات ایمنی می توانید باعث کاهش این آسیب ها شوید.

گوش یکی از اندام های مهم بدن است که در صورت عدم محافظت کافی از آن می ­تواند در معرض خطرات جدی قرار بگیرد. ترافیک صوتی موجود در مشاغلی مانند نجاری، تراشکاری، جوشکاری و… می تواند شنوایی شما را در طول زمان به خطر بیندازد.

وظیفه ی محافظ های گوش کاهش طول امواج صوت است اما این کاهش به دو دلیل نباید به میزان زیادی باشد؛ اول اینکه از توجه کاربر به هشدار های صوتی ممانعت به عمل می آورد و دوم اینکه باعث افت سطح هوشیاری او می شود.

زمان استفاده از گوشی های محافظ

چه زمانی باید از این گوشی های ایمنی استفاده کنیم؟ اگر میزان آلودگی صوتی موجود در محل کارمان بیشتر از 85 دسی بل (DBA) باشد باید محافظ های شنوایی را به کار ببریم.

انواع گوشی ایمنی

  1. گوشی محافظ ایرپلاگ(تو گوشی)
  2. گوشی محافظ نیمه ایرپلاگ
  3. گوشی محافظ رو کلاهی
  4. گوشی محافظ ایرماف (رو گوشی)

گوشی محافظ ایرپلاگ: گوشی های کم حجم و ارزان قیمتی که داخل مجاری گوش قرار می گیرند و فضای گوش را مسدود می کنند. در استفاده از این نوع محافظ ها باید به سایز آن دقت داشته باشید و مطمئن شوید سایز آن با کانال گوشتان هماهنگ است و به محض قرار دادن در گوش صداها به طور آشکاری کاهش پیدا کنند. این گوشی ها در جنس های مختلف اسفنج وینیل، اسفنج فایبر گلاس و لاستیک در بازار وجود دارند. از مزایایی که می توان برای آنها نام برد قابل استفاده بودن در محیط های کاری بسته، استفاده ی طولانی مدت در محیط های گرم و مرطوب، سبک و قابل حمل بودن، عدم ایجاد مزاحمت با سایر وسایل ایمنی مثل ماسک و کلاه و عینک، ارزان و در دسترس بود و… می باشد.

گوشی محافظ ایرپلاگ

گوشی محافظ نیمه ایرپلاگ: این مدل گوشی چیزی بین ایرپلاگ و ایرماف است. به این صورت که دو ایرپلاگ که به وسیله ی یک سربند پلاستیکی به هم وصل شده اند، روی سر قرار می گیرند. نیمه ایرپلاگ ها در اندازه های گوناگون موجود و برای انواع گوش ها مناسب اند.

گوشی محافظ نیمه ایرپلاگ

گوشی محافظ رو کلاهی: این محافظ روی کلاه ایمنی تعبیه شده است و برای شرایطی که استفاده از کلاه محافظ و گوشی ایمنی ضروری است کارایی دارد.

گوشی محافظ رو کلاهی

 

گوشی محافظ ایرماف (رو گوشی): این گوشی ها بیرون گوش ها را به طور کامل می پوشاند و ظاهری شبیه به هدفون دارد. از مزایای این گوشی حفاظتی می توان به یکسان بود قابلیت کاهش صدا برای تمامی مصرف کنندگان، مناسب بودن برای استفاده ی سایر افراد با شکل های  مجاری گوش، گرم نگه داشتن گوش ها در هوای سرد، سازگاری با افرادی که از نظر پزشکی با گوشی های داخلی دچار مشکل هستند، اشاره کرد.

گوشی محافظ ایرماف

مشخصات یک گوشی ایمنی خوب

چگونه گوشی متناسب با کار و شرایط خود را انتخاب کنیم؟

توجه داشته باشید که هر محیط کاری وسایل ایمنی مختص به خودش را می طلبد و حتی نمی توان برای تمام اعضای یک کارگاه از یک نوع گوشی استفاده کرد.

گوشی حفاظتی شما باید داری مشخصات زیر باشد:

  1. با شرایط کارتان سازگار باشد. (برای این امر بهتر است با کارشناسان بهداشت منطقه ی کار خود مشورت کنید)
  2. در طول مدت استفاده از آن احساس راحتی کنید.
  3. با دیگر وسایل ایمنی تان هماهنگ بوده و تداخل نداشته باشد.
  4. حین استفاده از آن بتوانید هشدار های امنیتی را دریافت کنید.
  5. اطلاعات سازنده ­ی آن روی بدنه درج شده باشد
  6. با دما و رطوبت محل کارتان سازگار باشد.

مراقبت از گوشی ایمنی

1.برای مراقبت از گوشی حفاظتی قبل از هر چیزی بهتر است به توصیه های شرکت سازنده ی آن توجه و عمل کرد. 2. بعد از هر روز کاری گوشی خود را چک کنید تا از فرسودگی های احتمالی آن مطلع شوید. 3.مرتب آن را تمیز کنید. (هنگام شست و شوی گوشی های ایرماف از آب گرم استفاده کنید و مراقب خیس نشدن بالشتک های گوشی باشید. برای تمیز کردن چربی روی بالشتک ها از یک مسواک نرم استفاده کنید.)

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *