اهمیت تجهیزات حفاظتی تنفسی

اهمیت تجهیزات حفاظتی تنفسی

مقدمه

به عنوان بخشی از شغل خود ممکن است مجبور باشید در منطقه ای که در معرض گرد و غبار، دود و یا گازهای مضر است، کار کنید. اگر نمی توانید از قرار گیری در این مکان ها اجتناب کنید، بهتر است از تجهیزات حفاظتی تنفسی استفاده کنید. امروزه انواع مختلفی از ماسک های ساده و ماسک های فیلتردار در بازار موجود هستند، هر کدام از این ماسک ها می توانند از کاربر در برابر استنشاق مواد مضر محافظت کنند. اگر قصد خرید ماسک تنفسی را دارید، بهتر است متناسب با شغل خود نوع ماسک را انتخاب کنید. در ادامه مقاله درباره اهمیت تجهیزات حفاظتی تنفسی و دلایل استفاده از آن ها به طور کامل توضیح داده شده است.

فیزیولوژی دستگاه تنفسی انسان

تمامی موجودات زنده برای ادامه ی حیات خود به اکسیژن نیاز دارند. تنفس یک فرآیند فعال است که مستلزم به انقباضات عضلات اسکلتی است. ساختارهای دستگاه تنفسی با ساختارهای اسکلتی، گردش خون و سیستم عضلانی در تعامل هستند تا به شما کمک کنند بو کنید، صحبت کنید و اکسیژن را به جریان خون خود منتقل کرده و مواد زائد را از آن ها خارج کنید.

ریه ها نامتقارن، مخروطی شکل و دارای بافت اسفنجی هستند. همان طور که در تصویر زیر مشاهده می کنید، ساختار ریه به صورت درختی شکل است. برونش ها (مسیرهای هوا در ریه ها) به برونشیول های کوچکتر منشعب شده و هر کدام به میلیون ها کیسه های هوایی معروف به آلوئول ختم می شوند، تا جایی که تبادل گاز اتفاق می افتد. منظور از تبادل گاز، تبدیل اکسیژن به دی اکسید کربن است.

فیزیولوژی دستگاه تنفسی انسان

خون اکسیژن دار از طریق شریان ها به اندام ها و بافت های بدن می رسد، در حالی که وریدها خون بدون اکسیژن را به قلب باز می گردانند. اما نکته ای که در این زمینه موجود دارد این است که بدون دستگاه تنفسی، خون هیچ گونه ارزشی ندارد. سیستم گردش خون و تنفس با هم کار می کنند تا خون و اکسیژن را در سراسر بدن به گردش درآورند. در صورت وارد شدن مواد شیمیایی سمی و گرد و غبار به داخل ریه، ریه تورم پیدا کرده و حتی ممکن است عفونت کند. این موضوع اگر ادامه پیدا کند، فرد دچار تنگی نفس می شود. از این جهت بسیار مهم است که از ریه خود در برابر مواد سمی مضر محافظت کنید.

خطرات سلامتی

اگر کارگران در معرض مواد مضر و خطرناک موجود در هوای محیط کار قرار گیرند، سلامتی آن ها چه در کوتاه مدت و چه در بلند مدت در خطر می افتد. علاوه بر این، فعالیت های کاری ممکن است در فضاهای محدود و یا در مناطقی با سطح اکسیژن کم (منظور از کمبود اکسیژن، مقداری کمتر از 19 درصد حجمی است) انجام شود. برای محافظت از کارگران در برابر خطرات بهداشتی، کارفرمایان باید اقدامات پیشگیرانه مناسب مانند RPE را انجام دهند. RPE آخرین راه حل پس از سلسه مراتب اقدامات کنترلی، است.

اگر اقدامات پیشگیرانه برای کاهش خطرات در محیط های کاری کافی نباشد، ممکن است تجهیزات حفاظتی تنفسی مناسب مورد نیاز باشد. برای مثال افرادی که فعالیت های تعمیر و نگهداری (مانند تمیز کردن مخازن، حذف لجن، تعمیرات اتاق فریزر) را انجام می دهند، به دلیل امکان انتشار ناگهانی مواد شیمیایی بسیار غلیظ مانند بخارات حلال آلی و گازهای معدنی نیاز به تجهیزات حفاظتی تنفسی دارند. طبق الزمات قانون، تجهیزات حفاظت فردی زمانی استفاده می شود که خطرات را نتوان با وسایل فنی حفاظت جمعی یا اقدامات، روش ها از خطرات جلوگیری و یا آن ها را محدود کرد. برای افزایش ایمنی محل کار خود باید از عینک ایمنی، گوشی های ایمنی، کفش کار مناسب و ماسک های تنفسی استفاده کنید. با توجه به اهمیت تجهیزات حفاظتی تنفسی استفاده از ماسک های تنفسی برای مشاغل پرخطر، امری ضروری است.

تجهیزات ایمنی

تجهیزات حفاظت فردی تنفسی

تجهیزات حفاظتی تنفسی RPE از وارد شدن مواد سمی مضر به داخل ریه کاربر جلوگیری می کند. تجهیزات حفاظت فردی با فیلترکردن ذرات هوا از طریق حذف مواد شیمیایی خطرناک، هوای پاکی را به افراد ارائه می دهند. علاوه بر محافظت از افراد در برابر مواد خطرناک، از RPE در شرایطی استفاده می شود که افراد در محیطی با کمبود اکسیژن قرار داشته باشند. اگرچه بسیاری از کارفرمایان ممکن است محیطی ایمن و ایده آلی برای کارکنان خود فراهم کنند، اما در بسیاری از کارگاه ها (مانند ساخت و ساز و سایر مکان های صنعتی) شامل فعالیت هایی هستند که در آن ها گرد و غبار، دود، گازها و سایر مواد خطرناک دیگر به سلامت افراد تاثیر منفی می گذارد.

در مناطقی که پس از اعمال اقدامات کنترلی خطر مواجهه با استنشاق مواد خطرناک همچنان وجود داشته باشد، می توان از RPE استفاده کرد. PRE ها را نباید با ماسک های صورت مانند ماسک های جراحی که در مراکز بهداشتی استفاده می شود، اشتباه گرفت. این ماسک ها به عنوان تجهیزات حفاظت فردی در نظر گرفته نمی شوند، زیرا محافظتی را برای کاربران ایجاد نمی کنند. ماسک جراحی در واقع یک وسیله پزشکی هستند که دهان و بینی را می پوشاند و به عنوان یک مانع برای محدود کردن عوامل انتقال دهنده بیماری از کاربران مراقبت می کنند. به طور کلی وسایل حفاظت فردی تنفسی را می توان به ماسک معمولی، ماسک های فیلتردار و ماسک های برقی تقسیم بندی کرد.

تجهیزات حفاظت فردی تنفسی

فواید استفاده از ماسک تنفسی

ماسک های تنفسی فیلتردار با کشیدن هوا از طریق فیلتر، مواد مضر را از بین برده و تصفیه می کند. بسته به خطراتی که احتمال دارد در طول روز با آن ها مواجهه شوید، انواع مختلفی از فیلترها در بازار موجود است. بهتر است نوع فیلتر ماسک را متناسب با شغل خود انتخاب کنید. امروزه خواص ماسک های تنفسی به کمک نانو فناوری ها، بهبود یافته است. اگر ماسک های تنفسی آغشته به مایعات و ترشحات شود، حتما آن ها را تعویض کنید.

مضرات استفاده از ماسک تنفسی

علاوه بر اهمیت تجهیزات حفاظتی تنفسی برای انسان، ممکن است استفاده مدوام از آن ها آسیب هایی نیز برای کاربر ایجاد کند. اگر فیلترهای ماسک در گذر زمان فرسوده شود و کارآیی اولیه خود را از دست دهد، در این صورت ماسک نمی تواند به خوبی از شما محافظت کند. همه ی ماسک های تنفسی را نمی توان در دماهای بالا از آن ها استفاده کرد، در واقع می توان گفت طراحی همه ی ماسک های تنفسی مشابه با یکدیگر نیست.

اگر از ماسک های تنفسی به صورت مداوم استفاده شود، ممکن است بر روی نحوه تنفس افراد تاثیر بدی بگذارد. همچنین استفاده طولانی مدت از ماسک در طول روز ممکن است مشکلات پوستی نیز برای کاربر ایجاد کند. زمانی که از ماسک استفاده می کنید در برخی موارد ممکن است افراد از طریق دهان تنفس کنند، این امر باعث تجمع باکتری در دهان می شود. با توجه به موارد گفته شده، بسیار مهم است که در زمان خرید ماسکی را انتخاب کنید که علاوه بر کیفیت بالا متناسب با نوع شغل شما باشد. سعی کنید در مدت زمان طولانی، از ماسک استفاده نکنید.

ماسک های تنفسی

خرید ماسک تنفسی

اگر قصد خرید ماسک های تنفسی را دارید، بهتر است به میزان کیفیت آن ها دقت کنید. ماسک های تنفسی موجود در بازار از تنوع بسیاری زیادی برخوردار است، شما عزیزان می توانید متناسب با نیاز خود بهترین نوع ماسک را از فروشگاه های معتبر خریداری کنید. ماسک های تنفسی باید در برابر آلاینده ها و مواد شیمیایی مضر مقاومت بالایی داشته باشند. در صورت استفاده از ماسک های معمولی بهتر است هر 8 ساعت یک بار آن را تعویض کنید، میزان ماندگاری ماسک های فیلتردار بیشتر است.

نتیجه گیری

در این مقاله درباره اهمیت تجهیزات حفاظتی تنفسی توضیح داده شد. ماسک های تنفسی برای فیلتر کردن یا تمیز کردن هوای آلوده از جو محیط کار قبل از استنشاق توسط کاربر، طراحی شده اند. این مدل ماسک ها برای استفاده در اتمسفرهایی با کمبود اکسیژن (غلظت اکسیژن کمتر از 19 درصد) و یا در جایی که غلظت آلاینده های ناشناخته ارزیابی نشده است، طراحی نشده اند. شما عزیزان می توانید برای افزایش ایمنی در محیط های کار خود، از ماسک ها تنفسی متناسب با نوع شغل خود استفاده کنید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *