دستکش ایمنی شما را از چه خطراتی مصون می دارد

دستکش ایمنی شما را از چه خطراتی مصون می دارد

دستکش ایمنی شما را از چه خطراتی مصون می دارد ؟!

یکی از مهم ترین اصل ها، در هنگام کار کردن با هر ابزاری، استفاده از دست کش های ایمنی برای مراقبت کردن از دست ها در برابر هر نوع آسیب احتمالی می باشد. دستکش های ایمنی به گونه ای طراحی شده اند که ، همانند عایقی از دستان شما در برابر مواد شیمیایی، لرزش های طولانی مدت، حرارت بالا، ضربه، بریدگی ها، سوراخ شدن و غیره، محافظت کنند.

دست کش های ایمنی در انواع طرح با جنس مختلف وجود دارند، بنابراین شما باید همیشه در نظر داشته باشید که از دست کشی استفاده کنید، که مرتبط با کار شما باشد به عنوان مثال : اگر کار شما با فلز های چرب باشد، دست کش های چرمی مناسب شما نمی باشند. و یا اگر کار شما با چوب و اجسام تیز باشد، دست کش های نازک به هیچ عنوان نمی توانند، دستان شما را در برابر سوراخ شدن و یا بریدگی محافظت  کنند.

به طور کلی به تمامی دستکش های ایمنی در طرح ها و جنس های مختلف، دستکش های ایمنی کار نیز گفته می شود، اما این نوع دست کش ها، ابتدایی ترین و پایین ترین سطح مقاومت و استاندارد را در بین دستکش های ایمنی دارند، و جنس و طرح آن ها به گونه ای است که، برای کار های معمولی استفاده می شوند، ومی توانند دستان شما را در برابر اجسام تیز و برنده و ضربه محافظت کنند. دستکش های ایمنی کار، خوش دست هستند و قابلیت انعطاف بالایی دارند، و استفاده از آن ها بسیار راحت است. این دستکش ها بیشتر در کارخانه ها، شرکت ها و کارگاه ها مورد استفاده قرار می گیرند.

دستکش های صنعتی هم مانند، دستکش های ایمنی کار دارای انعطاف پذیری بالایی هستند و لاتکسی که در آن به کار رفته است از نوع طبیعی می باشد و این باعث شده که، این نوع دستکش ها برخلاف انواع دستکش های ایمنی که سفت تر و سخت تر هستند، این گونه نباشند و کارگران به راحتی و در سایز مناسب دست هایشان از آن ها استفاده کنند. این نوع دست کش ها در برابر مواد نفتی آسیب پذیرند، و از بین می روند، و تاریخ مصرف آنها پنج سال می باشد، بنابراین بعد از پنج سال این دستکش ها فرسوده شده و برای محافظت از دستانتان تعویض کردن آن ها الزامی می باشد.

دستکش های صنعتی در برابر نور خورشید و دمای بالای 25 درجه وزیر صفر درجه دوام نمی آورند، و ممکن است ظاهر خود را از دست بدهند، همچنین بعد از استفاده از آن ها باید شسته و خشک شوند، تا عمر طولانی تری داشته باشند.

از دست کش های صنعتی در انجام فعالیت های صنایعی سنگین، باغبانی، ساختمان سازی، نجاری، مکانیکی و … استفاده می شوند. پس برای اینکه از دستانتان در برابر آسیب های کوتاه مدت یا بلند مدت محافظت کنید، دستکش های متناسب با شغل تان را انتخاب و استفاده کنید. در ادامه قصد دارم این موضوع را بررسی کنم که دستکش ایمنی شما را از چه خطراتی مصون می دارد ؟

دستکش ایمنی شما را از چه خطراتی مصون می دارد

کاربرد دست کش های ایمنی در زمینه هایی که ما را از خطرات مصون می دارند به شرح زیر می باشند:

– محافظت در برابر مواد شیمیایی :

همانطور که می دانید ، کار با مواد شیمیایی بویژه در آزمایشگاه ها می تواند باعث آسیب های جدی و سوختگی هایی شوند که می توانند با عفونت همراه باشند. پس این دستکش ها با مواد اولیه ای که در ساختار خود دارند مانند: نیتریل، چرم گاو، لاتکس، پی وی سی، و نئوپرین که یک نوع لاستیک مصنوعی می باشد، دستان شما را در برابر مواد شیمیایی و سوختگی های ناشی از آن محافظت می کنند.

– بریدگی و سوراخ شدن :

کارگران، پرستاران، مکانیکی ها و کسانی که با ورقه های فلزی یا شیشه کار می کنند، امکان بریدگی و سوراخ شدن و یا حتی ساییدگی در دست های آن ها وجود دارد، بنابراین این دستکش به گونه ای طراحی شده اند، که با خیال راحت بتوانید کار خود را انجام دهید.

– محافظت دست ها در برابر ضربه :

در کارهای سنگین که امکان افتادن اجسام سنگین وجود دارد، و یا در آن از چکش،پتک و … استفاده می شود، استفاده از این دستکش ها به دلیل مقاوم بودنشان در برابر ضربه، ضربه را به دستکش منتقل می کنندتا دستان شما در برابر ضربه آسیب نبینند و ضربه را نرم تر احساس کنید.

محافظت در برابر حرارت و دمای بالا :

این نوع از دستکش کار از سیلاکلر، کولار، موادی که در برابر دمای بالا مقاوم باشند، تشکیل شده است، به همین خاطر در مشاغل، جوشکاری، پتروشیمی، صنایعی که با گاز و نفت سر و کار دارند، از این دست کش ها برای مراقبت از دستان خود باید استفاده کنند.

– حفاظت در مقابل تخلیه های الکتریکی :

دستکش های مقاوم در برابر نشت های الکتریکی، از پوسته های کولار با رویه ای از جنس نئو پرین تشکیل شده اند که، می توانند دستان شما را از خطرات ناشی از، برق گرفتگی و نشت های التریکی محافظت کنند.

دستکش ایمنی شما را از چه خطراتی مصون می دارد

– لرزش های مداوم :

ارتعاشات دائمی حاصل از اره برقی و دستگاه هایی که مداوم در حال لرزش هستند، باعث می شوند که، این ارتعاشات به دستان شما منتقل شوند و باعث آسیب جدی به اعصاب و مویرگ های دستان شما شوند، به همین خاطر استفاده از دستکش های ایمنی مقاوم در برابر لرزش الزامی می باشند.

بیشترین اندام در معرض خطر به هنگام کار کردن دست ها می باشند،  بنابراین برای محافظت از دستان خود باید بهترین دستکش را از نظر کیفیت و کاربرد انتخاب کرد  ،همه دستکش های ایمنی دارای استانداردها و اصول خاصی به هنگام استفاده از آن ها می باشند  ،که این استاندارد ها و روش استفاده از آن ها باید بر روی خود دستکش ها و یا روی جلد آن ها درج شده باشند ، تا از کیفیت و مرغوب بودن دستکش مطمئن شویم. اما استاندارد های یک دستکش ایمنی چه چیز هایی هستند؟! در ادامه شما را با این استاندارد ها آشنا خواهم کرد.

استاندارد های دستکش های ایمنی:

  1. دستکش ها نباید به هنگام استفاده باعث ساییده شدن دست های شما بشوند.
  2. ابعاد دستکش باید مشخص شده باشد.
  3. نماد استاندارد CE اروپا روی آن درج شده باشد.
  4. سایز آن مشخص باشد.
  5. اگر الیاف تشکیل دهنده آن می تواند باعث آلرژی و حساسیت شود حتما روی آن ذکر شود.
  6. مقاومت و ایمنی بالا در محافظت از دست ها را داشته باشند.
  7. PH دست کش ها باید بین 3.5 تا 9.5 باشند.
  8. روش استفاده از آن توضیح داده شده باشد.
  9. نام تولیدی و برند آن ذکر شده باشد.
  10. نماد های اختصاری و استانداردها، روی آن نمایش داده شده باشد.

علائم اختصاری و کدبندی های درج شده روی دست کش ها به چه معناست ؟

برای هر دستکش ایمنی با توجه به مقاومت و استانداردی که دارد یک علامت و یا کد مخصوص در نظر گرفته شده است که بر روی دستکش ها درج می شود.

مهم ترین کدبندی های دستکش های ایمنی، عبارتند از:

  • ‌E388 : مقاومت دستکش در برابر ضربه.
  • EN421 : مقاوم در مواجه با عوامل میکروبی.
  • EN374 : مقاوم در برابر اسید ها و مواد شیمایی.
  • EN511 : مقاومت دستکش در برابر تحمل سرما.
  • En407 : مقاومت دربرابر حرارت و سوختن.
  • En421 : مقاوم در مقابله با مواد رادیو اکتیو.
  • En388 : نشان دهنده مقاوم بودن در برابرجریان الکتریکی.
  • EN388 : مقاوم بودن در برابر بریدگی.

لازم به ذکر است که یک بار دیگر اهمیت استفاده از دست کش های ایمنی را برای شما طبق مطالب گفته شده یادآور شوم و بگویم که اگر تا کنون به هنگام کارکردن از دستکش های متناسب با شغلتان استفاده نکرده اید، بهتر است برای محافظت از دستانتان حتما دستکش مخصوصتان را تهیه کنید یا اگر کارفرما هستید، با توجه به قیمت بالای دستکش های ایمنی بهتر است، برای کمتر هزینه کردن این دستکش هارا به صورت عمده تهیه کرده و در اختیار کارکنانتان قرار دهید.

چرا باید دستکش کار بپوشیم

دستکش ایمنی شما را از چه خطراتی مصون می دارد

از اینکه من را تا پایان این مقاله همراهی کردید، از شما صمیمانه سپاس گزارم، امیدوارم مطالب گفته شده ، برایتان مفید و لذت بخش بوده باشد، و بتوانید با استفاده از مطالبی که ، در این مقاله گفته شد دستکش مناسب شغلتان را تشخیص داده و برای سلامتی دست هایتان آن ها تهیه و استفاده کنید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *