کرامپون یا یخ شکن کفش چیست و چه کاربردی دارد؟

کرامپون یا یخ شکن کفش چیست و چه کاربردی دارد؟

کرامپون ها یا یخ شکن های کفش مانند زنجیرهای چرخی که در فصل های سرد زمستانی برای ماشین ها به کار می روند در روزهای سرد و یخبندان جهت جلوگیری از لیز خوردن در کوهنوردی و طبیعت گردی قابل استفاده هستند. که با ایجاد نیروی اصطکاک مشکلات راه رفتن در برف را برطرف می کنند و باعث بهبود حرکت وکمک به صعود در شیب های تند و لغزنده می شوند.

قصد از نوشتن این مقاله آشنایی با واژه ی کرامپون و بازگو کردن کاربرد های آن برای شما می باشد در صورتی که شما هم کوهنورد هستید یا به کوهنوردی در مسیرهای برفی علاقه دارید می توانید در این مقاله با من برای آگاهی بیشتر راجع به کرامپون ها همراه باشید.

هم چنین اگر اهل اصفهان هستید گروه صنعتی اصفهان ایمن تولید کننده ی دستکش های صنعتی و انواع تجهیزات ایمنی مانند: دستکش ایمنی، دستکش صنعتی و محصولات ایمنی دیگر به شما برای خرید می توانند کمک کنند.

آشنایی با کرامپون یا یخ شکن ها

یخ شکن ها چهارچوب های فلزی می باشند که در ته کفش قابل نصب هستند و دارای حدودا ۱۰ تا ۱۲ تیغه ی نوک تیز می باشند که هنگام راه رفتن در مسیر های لغزنده و برفی به فرد برای راحتتر قدم برداشتن  کمک می کنند. به همین خاطر این نوع ابزارها بیشتر برای کوهنورد ها ساخته شده اند که برای کوهنوردی و گردشگری بتوانند از آن ها استفاده کنند.

 این ابزارها در انواع مختلفی ساخته می شوند اما هدف از استفاده از آن ها یکی می باشد. در ادامه برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه کاربرد هایی که دارند و اهمیت استفاده از آن ها با من همراه باشید.

آشنایی با کاربردهای استفاده از کرامپون یا یخ شکن کفش

راحت شدن حرکت و راه رفتن

همان طور که می دانید راه رفتن در مسیر های لغزنده و برفی کاری دشوارو خسته کننده می باشد چرا که برای برداشتن هر قدم انرژی زیادی صرف خواهید کرد.

 بنابراین استفاده از کرامپون باعث می‌شود که توسط تیغه هایی که در زیر خود دارد در داخل برف محکم فرو بروند و ازلیز خوردن یا فرو رفتن کفش شما در داخل برف و سخت راه رفتن  جلوگیری نمایند و شما انرژی کمتری برای راه رفتن صرف کنید.

از کاربرد مهم بعدی این ابزار ها می توان به بالا بردن نیروی اصطکاک اشاره کرد که در ادامه راجع به آن بیشتر توضیح خواهم داد.

بالا بردن نیروی اصطکاک

یخ شکن ها همان طور که قبلاً اشاره کرده بودم تیغه هایی در زیر قالب خود دارند که با فرو رفتن آن ها به داخل برف باعث افزایش نیروی اصطکاک می شوند و شما می‌توانید برای صعود در هنگام کوهنوردی آن ها را برای کفش یا پوتین خود به کار ببرید.

 تعداد شاخه ها یا تیغه هایی که در کرامپون ها به کار می روند برای هر فعالیت و مسیری متفاوت هستند و میزان نیروی اصطکاکی که ایجاد می‌کنند نیز متفاوت است به عنوان مثال: برای اسکی کردن و راه رفتن روی سطح یخ از ده شاخک استفاده می کنند و برای کوهنوردی های حرفه ای تر دوازده شاخک، و در صعود از کوه های یخ کرامپونی با چهارده شاخک مناسب تر می باشد.

 در ادامه ی مقاله شما را با انواع مختلف کرامپون و خلاصه ای از نحوه ی استفاده از آن ها صحبت خواهم کرد.

کرامپون های مدل بندی

این مدل یخ شکن ها همان طور که از اسمش پیداست به وسیله ی بند هایی به کفش متصل می‌گردند که می توان آن ها را تنظیم کرد. در آن ها شش تیغه به کار رفته است که با محکم و تنظیم کردن این بندها در زیر کفش تیغه ها فیکس می گردند.

 این مدل در بین مردم طرفداران زیادی دارد اما به دلیل اینکه زمان تنظیم کردن و فیکس کردن تیغه ها به زیر کفش کمی به زمان نیاز دارد بهتر است قبل از خرید آن ها به فعالیت ورزشی یا تفریحی خود دقت نمایید تا پس از خرید با مشکل روبرو نشوید.

 تیغه هایی که در این مدل یخ شکن به کار رفته شده  است می توانند از جنس آلومینیوم، استیل و فولاد باشند.

آشنایی با یخ شکن های ژله ای

کرامپون های ژله ای یا به اصطلاح کششی به دلیل فیکس شدن با هر سایز کفشی و سبک بودنشان زیاد مورد استفاده قرار می گیرند.

 تیغه هایی که در آن به کار رفته و تعدادشان باهم متفاوت می باشند و اغلب در پیاده روی و مسیرهای کوهنوردی برای افراد مبتدی نیز مناسب وقابل استفاده هستند و به آسانی می‌توانید آن ها را برای پیاده روی با خود ببرید این مدل کرامپون ها قیمتی مناسب و به صرفه ای نسبت به مدل های دیگر دارند.

در ادامه برای آشنایی با یخ شکن های نیمه اتوماتیک با من همراه باشید.

 کرامپون های مدل نیمه اتوماتیک

یخ شکن های نیمه اتوماتیک بیشتر در کفش های سنگین به کار می روند و بیشترنقش حفاظتی برای پاشنه ی کفش را دارند که بوسیله ی تعدادی تسمه در جلوی کفش به قسمت زیری پاشنه وصل می شوند.

 این مدل برای افرادی با کوهنوردی های حرفه ای تر گزینه مناسب تری می باشند و به راحتی می توان با آن ها در مسیر های یخ بندان پیاده روی و کوهنوردی کرد.

آشنایی با یخ شکن های مدل اتوماتیک

یخ شکن های مدل اتوماتیک استفاده ی آسان تری دارند و پوشیدن آنها نیازمند وقت زیادی نمی باشد و برخلاف مدل های نیمه اتوماتیک تسمه ای ندارند که این خود باعث می شود گردش خون در پا بهتر صورت بگیرد و مشکلی برای پای شما پیش نیاید.

 این کرامپون ها میله هایی از جنس فلز در قسمت جلو و عقب کفش هستند که توسط یک اهرم به کفش می چسبند در صورتی که ته کفش شیاردار باشد فیکس شدن این میله ها نیز راحت تر خواهد بود.

این مدل کرامپون ها دارای استحکام و دوام بالایی بوده و در مسیرهایی با شیب تند و لغزنده  گزینه مناسبی برای استفاده در کفش شما می باشند.

 نتیجه گیری

در این مقاله با یخ شکن ها و انواع آنها و کاربرد هایی که دارند آشنا شدید برای خریداری این یخ شکن ها بهتر است در ابتدا با کاربرد های گفته شده در هر زمینه آشنایی پیدا کرده باشید و طبق تعداد تیغه هایی که در هر کدام به کار رفته شده است و نحوه پوشیدن آنها برای فعالیت مورد نظرتان کرامپون خود را تهیه کنید تا از آن بیشترین استفاده را ببرید و برای شما مشکل ساز نباشد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *