راههای پیشگیری از حوادث ناشی از کار

راههای پیشگیری از حوادث ناشی از کار

مقدمه

ایجاد محیط امن و ایمن در محیط های کار، یکی از مهمترین مسئولیت های یک تیم مدیریتی است. در صنایع با خطرات ذاتی مانند ساخت و ساز، کار در معادن و سایر موارد دیگر بسیار مهم است که کارکنان پروتکل های ایمنی مناسب را درک کرده و از آن ها پیروی کنند. اجرای طرح های ایمنی در محیط های کار می تواند آرامش خاطر بیشتری برای کارفرمایان و کارکنان ایجاد کند. با ایجاد ایمنی می توانید از حوداث و ایجاد خطرات برای کارکنان خود جلوگیری کنید. در این مقاله به نکاتی درباره ایمنی و پیشگیری از حوادث می پردازیم و راه حل هایی برای جلوگیری از آن ها نیز ارائه می دهیم.

ایمنی و پیشگیری از حوادث

چرا پیشگیری از حوادث مهم است؟

پیشگیری از حوادث برای حفظ ایمنی و سلامت کارکنان در محیط های کاری حیاتی است. داشتن برنامه های جامع پیشگیری از حوادث در صنایعی که خطرات قابل توجهی دارند، بسیار مهم است. ایجاد و اجرای سیاست های پیشگیری از حوادث می تواند به شرکت ها کمک کند تا از صدمات به کارکنان، آسیب به ساختمان ها، مسائل حقوقی جلوگیری کنند. زمانی که کارمندان احساس امنیت کنند، می توانند کارهای خود را بدون حواس پرتی انجام دهند این امر می تواند باعث پیشرفت در کسب و کار شما شود.

برای پیشگیری از حوادث شما می توانید از وسایل و تجهیزات متفاوتی در محیط های کاری خود استفاده کنید. منظور از تجهیزات حفاظت فردی استفاده از دستکش های کار، عینک های ایمنی، ماسک های تنفسی، لباس کار، گوشی ایمنی، کفش کار و سایر موارد دیگر است. برای مثال در محیط های صنعتی استفاده از گوشی ایمنی امری ضروری است. امروزه استفاده از تجهیزات حفاظت فردی برای افزایش ایمنی سلامت اپراتور، یک امر ضروری است.

گوشی ایمنی

ایمنی و پیشگیری از حوادث

پیشگیری از حوادث در محیط کار به سیاست ها و فرآیندهایی اطلاق پیدا می کند که باعث ایمن نگه داشتن کارکنان در محل کار می شود. حوادث، اتفاقات غیرمنتظره ای هستند که منجر به جراحت، بیماری و یا از دست دادن اموال افراد می شود. جزئیات طرح های پیشگیری از حوادث بسته به اندازه، ماهیت و موقعیت جغرافیایی کسب و کار شما متفاوت است. برای پیشگیری از حوادث در محیط های کار می توانید:

1-یک برنامه ایمنی و سلامت ایجاد کنید: یکی از راه حل های کلیدی برای پیشگیری از حوادث ناشی از کار، ایجاد یک برنامه جامع ایمنی و سلامتی است. این سند باید کلیه ی سیاست های ایمنی را در موارد زیر پوشش دهد:

  • ثبت هرگونه حادثه ایمنی
  • تکمیل وظایف مربوط به ایمنی
  • هشدار دادن به مدیریت در مورد خطرات احتمالی

داشتن یک برنامه ایمنی و سلامت به کارکنان کمک می کند تا انتظارات مدیران خود را درک کرده و آن ها را برآورده کنند. این موضوع می تواند در صورت ایجاد حوادث در محیط های کار از مشکلات قانونی احتمالی تا حد زیادی جلوگیری کند.

2-بررسی وضعیت جسمانی کارکنان: در بسیاری از سازمان ها قبل از استخدام کارکنان خود، وضعیت جسمانی آن ها را بررسی می کنند. برای مثال کسانی که در شغل خلبانی استخدام می شوند باید آزمایش های بینایی و شنوایی را انجام دهند.

3-آموزش به کارکنان: کارفرمایان می توانند به کارکنان خود آموزش دهند که خطرات احتمالی شغل خود را درک کنند و بتوانند از بروز حوادث در محیط های کار جلوگیری کنند. برگزاری دوره های آموزشی به طور منظم می تواند کارکنان را در مورد تغییرات استاندارهای ایمنی و یا سیاست های مدیران مجموعه، آگاه کند. این نوع آموزش ها می تواند شامل موارد زیر باشد:

  • گزارش تصادف
  • تکنیک های صحیح بلند کردن
  • رویه های جابجایی مواد خطرناک
  • آشنایی با مکان تجهیزات اضطراری مانند کپسول های آتش نشانی و ماشین های AED

4-وسایل حفاظتی را تهیه کنید: بسته به ماهیت محیط کار خود، ممکن است نیاز به تهیه تجهیزات محافظ شخصی (PPE) برای ایمن نگه داشتن کارکنان داشته باشید. عینک ایمنی یک نمونه از تجهیزات حفاظت فردی است که بسته به شرایط محیط های کار، کارکنان موظف به استفاده از آن ها هستند. نحوه استفاده از انواع تجهیزات حفاظت فردی را باید به کارکنان خود آموزش بدهید. علاوه بر تهیه وسایل حفاظتی شما عزیزان می توانید برخی از ابزار و تجهیزات مصرفی در محیط کار را اصلاح کنید، برای مثال می توانید از مواد کم خطر به جای مواد سمی استفاده کنید.

تجهیزات حفاظت فردی

5-فضای محیط کار را بررسی کنید: با بررسی همه جانبه محیط کار می توانید عوامل ایجاد کننده خطر را شناسایی کرده و آن ها را برطرف کنید. خطراتی که باعث ایجاد حوادث در محیط  های کار می شوند ممکن است بلافاصله قابل مشاهده باشند و یا در گذر زمان اتفاق بیفتند.

سخن پایانی

ممکن است در محیط های کار رویدادهای غیر منتظره و ناخوشایندی رخ دهد، این امر می تواند خسارت های مالی زیادی ایجاد کند. برای جلوگیری از ایجاد حوادث در محیط های کار، باید خطرات مربوط به شغل خود را شناسایی کرده و متناسب با آن از وسایل حفاظت فردی استفاده کنید. کارفرمایان موظف هستند ایمنی را در محیط های کار خود فراهم کنند. در صورت عدم ایجاد ایمنی در محیط های کار ممکن است راندمان کار پایین آید. از این جهت بسیار مهم است که درباره تکنیک های پیشگیری از حوادث و ایجاد ایمنی در محیط های کار مطلع باشید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *